Ford E-Transit op waterstof

Ford doet de komende drie jaar een proef met E-Transits op waterstof

15/05/2023
  • Ford doet onderzoek naar het potentieel van waterstof als energiebron voor de veelgeprezen volledig elektrische E-Transit bedrijfswagen. Het onderzoek zal vaststellen of brandstofceltechnologie kan helpen om een groter emissievrij rijbereik te bieden voor E-Transit-klanten met energie-intensieve gebruiksscenario's.

    Gedeeltelijk gefinancierd door het Advanced Propulsion Centre (APC), zal het Ford-consortium van zes leiders op het gebied van autotechnologie en wagenparkbeheer ook helpen bij het bepalen van de vereiste ondersteunende infrastructuur voor het tanken van waterstof. Ford Pro zal het proefproject gebruiken om zijn conversie-expertise uit te breiden.

    Ford verwacht dat de primaire toepassing van brandstofceltechnologie tot zijn recht zal komen in de grootste, zwaarste bedrijfswagen varianten. Zo kunnen deze voertuigen met een hogere energiebehoefte ook emissievrij zijn en tegelijkertijd het rijbereik leveren dat klanten eisen.


  • Emissie vrij rijden

    Het E-Transit project van Ford met waterstofcellen en het APC zal de business case van het voertuig valideren door de expertise van Ford als 57-jarige marktleider in bestelwagens in het Verenigd Koninkrijk te koppelen aan deskundigen op het gebied van brandstofcel aandrijflijnen en wagenparkbeheerders, waaronder Ocado Retail. Andere partners in het project zijn bp, dat het waterstofgebruik en de infrastructuurvereisten vastlegt; Cambustion, dat het brandstofcelsysteem test; Viritech, dat opslagsystemen voor waterstof ontwerpt; en Cygnet Texkimp, dat het koolstofvezel-gereedschap voor de drukvaten levert.

    Waterstofbrandstofcellen produceren elektriciteit door waterstof uit een tank aan boord te combineren met zuurstof, waarbij de enige emissies water zijn. Het systeem gebruikt de waterstoftank in wezen als een "gasbatterij" om de actieradius te vergroten en sneller op te laden dan de vaste batterijen en op het lichtnet aangesloten laders die gewoonlijk door EV's worden gebruikt. Dit kan voordelig zijn voor exploitanten met zware toepassingen zoals vervoer over lange afstanden, maximale belastingen, hulpapparatuur zoals koelmachines, en exploitanten met beperkte oplaadmogelijkheden tijdens de werktijd.

    Ford doet al sinds de jaren negentig onderzoek naar brandstofcel technologie, ontwikkelt vele prototypes, verfijnt testvoertuigen in samenwerking met klanten en demonstreerde in 2021 een E-Transit brandstofcel voertuig op de CENEX Low Carbon Vehicle Show. Op Europees niveau is Ford nog steeds betrokken bij een aantal door de overheid gefinancierde projecten die ook het gebruik van waterstof technologieën onderzoeken, zowel voor gebruik met verbrandingsmotor aangedreven voertuigen als brandstofcellen.

    Een testvloot van acht Ford E-Transits met waterstofcellen zal gedurende zes maanden rijden tijdens het driejarige project tot 2025. De gegevens van de testvloot zullen inzicht verschaffen in de totale kosten van het bezit en gebruik van een grote bestelwagen met een verbeterd emissievrij bereik en een bedrijfstijd die vergelijkbaar is met die van een dieselauto.

    De prototype Ford E-Transits zullen worden uitgerust met een brandstofcel met hoog vermogen, in combinatie met een aanzienlijke waterstofopslagcapaciteit, geoptimaliseerd voor veiligheid, capaciteit, kosten en gewicht. Een belangrijk projectonderdeel is de evaluatie van efficiënte en levensvatbare recycling van afgedankte onderdelen.


  • Weg naar beter

    Het waterstof E-Transit project ondersteunt de 'Road to Better' duurzaamheidsverbintenis van Ford, die aantoont hoe de Europese activiteiten van het bedrijf tegen 2035 als eerste regio koolstofneutraal zullen worden. Ford heeft de uitstoot van zijn wereldwijde productiefaciliteiten sinds 2017 met 40% verminderd.


Overweegt u de volledig elektrische E-Transit aan te schaffen voor uw bedrijf??


Bekijk onze E-Transit aanbiedingen


Nieuws

Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws